Australia… downunder!!

Sydney 15-19 februari

Van Nieuw Zeeland naar Sydney, Australie gevlogen. In de landing op Sydney zagen we het Opera House en Harbour Bridge al liggen onder de blauwe hemel.

Sydney maakte een overweldigende indruk, dit kwam omdat we 6 weken in rustig Nieuw Zeeland hadden gezeten, wat als land net zoveel inwoners heeft als Sydney alleen. In Sydney logeerden we in Kings Cross, full of sex, drugs & rock n roll (prostituees, vage barren).

Volgende dag afgesproken met Colombiaanse Juan, die we kennen van 31 dec. in Auckland in NZ, waar hij toen op vakantie was. Met Juan die in Sydney woont, ontdekten we Syndey; Harbour Bridge, Opera House, The Rocks (oude wijk met pakhuizen). S avonds wijn gedronken in het Hyde Park met Juan en zn vriendinnetje, omringd door hoge gebouwen en rumour van Sydney (zoiets als Central Park in NewYork).

Volgende dag met Celesete afgesproken, die we van de vorige wereldreis kennen. Leuk alle ins en outs van de stad te horen van een Australische. Laatste 3 dagen in Sydney mogen we bij Juan slapen, wel comfortabel weer… Verder nog Bondi Beach bezocht, bekendste strand van de stad.

Melbourne 20-23 februari

We hadden een tip gekregen dat je in Australie goedkoop en comfortabel kunt reizen. Dit kan d.m.v. een relocation te doen voor een camper/auto verhuurbedrijf. Dan breng je voor noppes een auto van A naar B en krijg je de benzine grotendeels vergoed. Na wat telefoontjes mochten we een auto van Sydney naar Melbourne rijden.

Melbourne is te vergelijken met Sydney, ook veel oude gebouwen in het centrum, een mooie botanische tuin, druk centrum etc. Toch vinden de inwoners dat de steden niet te vergelijken zijn. Het weer is enorm veranderlijk in de zuidelijkste grote stad van Australie.

Adelaide + Barossa Wijnstreek 24 feb.- 5 maart

Na ruim 2 dagen Melbourne kunnen we in 3 dagen een grote campervan naar Adelaide rijden. Super relax met zo een comfortabel motorhome reizen voor 5 $ per dag. We rijden de Great Ocean Road, 1 van de mooiste kustroutes ter wereld met stijle rotsige kliffen. Onder het genot van een wijntje in de camper zien we de zon achter de rotsen de zee in zakken, machtig mooi!

Bij het passeren met de grens met de staat Southern Australia, zo een 300 kilometer voor Adelaide wordt het landschap droger, we rijden door een wijnstreek. De camper parkeren we s avonds in de bush en Hanneke spot de eerste Kangaroo, schuwe beesten zijn het.

In Adelaide hebben we 9 dagen voordat we naar het rode hart van Australie (Alice Springs) vertrekken. Dat is het nadeel van relocations doen, je moet soms wachten tot er weer een camper beschikbaar is. We gaan een week in de nabij gelegen bekendste wijnstreek van Australie te werken, de Barossa Valley.

We gaan WERKEN, ja ja WERKEN!
Via een noticeboard in een hostel komen we in contact met Jacky, iemand die druivenplukkers regelt voor wijnboeren. Een week lang logeren we bij Jacky in haar supergrote houten landhuis en proeven het Australische leven en druiven onder de snikhete zon. We voelden onszelf een stel illegale Polen, samen met soms 20 andere plukkers! We startten om 07.00 uur als de zon nog laag stond.

We vonden het een geweldige week met 5x BBQ diners en heerlijke wijntjes en rondleidingen bij de boeren waar we plukten. Op Jackeys enorme landgoed zitten kangaroos, die we s avonds kunnen zien! Ook verdienen we wat cash, ook weer veel geleerd over de wijntjes. Bij een boer die biologische wijn maakt, mochten we na het plukken onze armen in de gistende warme geperste druiven en proefden wijntjes die lagen te rijpen op vat, echt speciaal! Omdat we alles mochten proeven wat we wilden waren we flink bezopen. (Als een kind in een snoepwinkel!!!)

Alice Springs en Ayers Rock, middle of the Outback! 6-16 maart

Met een splinternieuwe 4-wheel drive camper rijde we in 4 dagen van Adelaide naar rode hart van het continent, midden in the outback! 1500 Kilometer over een kaarsrechte weg met rood woestijnzand zonder enige bebouwing is dit een oneindige vlakte. Onderweg reden we BIJNA een schaap, hond en struisvogel aan, die met ons getoeter en koplampen de dood in de ogen keken en verschrikt van de weg jumpten!!

Langs de weg liggen veel dode aangereden kangaroos, geschept door Roadtrains, die s nachts doorrijden. Roadtrains zijn trucks van 50 meter lang hebben meetsal 3 (soms 4) opleggers en kunnen dus niet uitwijken als er wild op de weg is. Na 700 kilometer ligt Coober Pedi langs de route, de mensen in de woestijnplaats leven in huizen, uitgehakt uit rots. Dus mensen leven eigenlijk in holen in de berg, waar het met de hitte lekker koel blijft overdag. Coober Pedi is de opal (opal =half edelsteen) hoofdstad van de wereld.

In Alice Springs (centrum van Australie) doen we een 3-daagse toer met 25 backpackers naar Ayers Rock (icoon van Australie) en nog 2 nabijgelegen gebergten; Kings Canyon en Kata Tjuta. Ayers Rock is de grootste rots ter wereld te midden van platte woestijn. De rore rots gebergten waren ook indrukwekkend. Het was bloedheet met een kurkdroge 40 graden!
S avonds zaten we met bier rond een kampvuur, we sliepen in openlucht onder de volle sterrenhemel. Het koelt s nacht nauwelijks af. S morgens 5 uur op voor zonsopgang en s avonds voor -ondergang. Een zwaar toertje al met al!

Alice Springs naar Darwin 17 – 23 maart

Van Alice Springs zijn we in 4 dagen naar Darwin in het noorden van Australie gereden, weer 1500 kilometer door de woestijn… Op en zeker moment ging de droge hitte over in een vochtige hitte. (Van sauna naar Turks stoombad zegmaar) Het werd ook groener, we reden de woestijn uit en de tropen in, dichter naar de evenaar toe.

Op de route bezochten we Mataranka, een thermale bron in de jungle. We zaten in een zwembad temidden van palmbos heerlijk te badderen na en lange autorit. Ook hebben we een dag in Litchfield Nationaal Park gespendeerd. Vlakbij noordelijk Darwin gelegen zit dit park vol watervallen en natural swimming holes in de rotsen.

Op 20 maart reden we Darwin binnen en ter gelegenheid van Hannekes 30ste verjaardag logeerden we in een suite in het Crowne Plaza Hotel. Heerlijk die luxe en privacy als een eilandje van ultiem comfort in het leven van een arme backpacker…

Minpuntje van de dag was dat Luuk met de campervan een andere auto schampte bij het inparkeren voor het hotel. In alle exitement (Hanneke wist niks van de hotelverassing) kon Luuk het minder goed inschatten met de grote bus en verloren we ons eigen risico van 1000 $, auw auw…

In Darwin zijn we naar een krokodillenboerderij geweest, aan 4 meter lange zoutwater krokodillen werden kippenkoppen gevoerd. De kip hing aan een touw boven het water boven de krokodil. Deze springt daarop uit het water meters omhoog en de kaken van de enorme bek klapten met veel lawaai op elkaar, machtig mooi!! (als 2 zware stoeptegels op elkaar)

Cairns, Great Barrier Reef en Cape Tribulation 24 -29 maart

Van Darwin (midden noorden) vlogen we naar Cairns (noordoosten van het continent). We moesten al om 02.30 uur opstaan voor de vroege vlucht. In Cairns haal de Anke ons op van het vliegveld, we hebben haar in september op de bruiloft in Wenen ontmoet. Cairns is de gateway naar het Great Barrier Reef, het grootste koraalrif ter wereld. Anke had voor ons en dagtoer geregeld op een luxe boot, een heerlijke dag op het water en geweldige luxe. Na 3 uur varen arriveerden we bij het rif waar we s morgens snorkelden, smiddags hebben we gedoken bij Coral Gardens. We zagen een grote zeeschildpad van dichtbij evenals veel chemische gekleurde vissen, waaronder de welbekende Nemovis.

Vanuit Cairns (noordoosten) hebben we voor 18 dagen een campervan gehuurd die we zullen rijden tot Brisbane (middenoosten) om de noordelijke helft van de oostkust te zien.

Vanuit Cairns reden we noordwaarts naar Cape Tribulation, waar de jungle tot op het strand loopt. Heel bijzonder, maar met dit vele groen gaat veel regen gepaard. We kregen dus lekker wat warme douches op ons hoofd!

Vandaag gaan we naar de Whitsunday Islands voor een 3 daage tocht op een zeilboot. 15 April vliegen we naar Maleisie, nog enkel 2 weken in Australie liggen voor ons!

2 Responses to “Australia… downunder!!”

1. Lieven says:

Wauw wauw wauw!!! Wat moet het gaaf geweest zijn om te duiken in het Great Barrier Reef! Ben erg benieuwd naar de onderwaterfoto’s!
    Groeten,
    Lieven

2. Heej Leuk artikel! Ik wil ook naar Australie!!!