Archive for January, 2008

Nieuw Zeeland

Sunday, January 20th, 2008

Voelt weer als vanouds, weer in een internetcafeetje een reisveslagje intypen… 😉

Vliegreis NL- NZ (Nieuw Zeeland), 29-31 december 2007

29 December het vliegtuig ingestapt en in 10 uur naar Shanghai gevlogen. Na een paar uur wachten op Shanghai aiport kregen we bij het inchecken voor de vlucht naar Nieuw Zeeland te horen dat we geweigerd werden! reden; we hadden geen doorgaande vlucht vanuit NZ. We schokken ons te pletter!!
Per telefoon spaken we met de migration (douane), die ons uitlegde wat de vereisten waren om NZ binnen te komen. We moesten met een uur al boarden voor de vlucht, dus we zagen het niet zitten a la minute een doorgaande vlucht te boeken vanuit NZ.

Maar de migration liet ons geen keus en de verbinding werd verbroken… We waren desperate! ;-( Volgende vlucht naar NZ zou 2 dagen later zijn en we zouden misschien nieuwe tickets moeten kopen! Whaah!!! En Chinees visum regelen voor 2 dagen Whaaah!!!

Ten einde raad maar opnieuw gebeld met de migration in NZ en na veel praten werden we toegelaten onder voorwaarde dat we bij aankomst in NZ direct een vervolgvlucht zouden boeken. OOOH!! Wat waren we opgelucht!!

Tijdens de vlucht naar NZ met Air New Zealand maakten we kennis met de Nieuw Zeelanders. De crew maakte met funny accent steeds grapjes.
In Auckland bij de douane via internet voor 15 februari naar Sydney geboekt. Geen flexibiliteit meer in de reisduur in NZ, helaas…

Toen we in het hostel in Auckland arriveerden, meteen autootje geboekt voor 6 weken (15 euro p.d.). Vanwege het hoogseizoen leek snel boeken ons het best. S middags rondje in Auckland gelopen, het deed aan San Francisco denken, doet ook Amerikaans aan, is ook heuvelachtig en ruim opgezet, ligt aan zee en is ook lekker warm.

S middags 2 uurtjes geslapen, was na 2 nachten in het vliegtuig + 12 uur jetleg wel nodig. S avonds in hostel bubbelwijn gedonken en samen met andere backpackers, onze nieuwe vrienden van die avond, het nieuwe jaar ingegaan. S nachts kwamen we Cirstie (heeft Luuk in Parijs mee stage gelopen) tegen op straat. Wat een toeval!

Auckland: 1 en 2 januari

Nieuwjaarsdag beseffen we met de 25 graden en warme zon dat onze winter voorbij is. Na lekker uitslapen zijn we op nieuwjaarsdag naar het strand gegaan en hebben een nieuwjaarsduik gemaakt. Volgende dag tent en kampeerspullen gekocht, we moeten low budget. NZ is iets goedkoper dan thuis, maar alsnog…

Bay of Islands: 3 en 4 januari

Over slingerende wegen met ons kleine autootje naar de Bay of Islands gereden in het noorden van het noorder eiland. The Bay of Islands kenmerkt zich door veel groene (schier)eilandjes, helaas was het zwaar bewolkt toen wij er waren.

Rotorua: 5 – 8 januari

Van de Bay of Islands zuidwaarts gereden en via Auckland en een honingcentrum (lekker honingijs!!) in Rotorua aangekomen. Rotorua staat bekend om zijn geijsers. In het stadspark komen overal (grote) rookfluimen uit borrelende modder!! (lord of the rings landschap!)
We kampeerden bij een hostel met buitenzwembadje met water uit natuurlijke bron van 40 graden, lekker warm s avonds met koud bier.

Een wandeling van 8 uur gemaakt in een oerbos (Red Wood forest) bij Rotorua in de regen. Gelukkig was het niet koud, het weer sukkelt de laatste dagen.

Tongariro Crossing: 9 – 12 januari

Via Lake Taupo naar Tongariro gereden en neergestreken op een camping in Tongariro National Park.

Volgende dag bijtijds met een busje vertrokken naar de Tongariro Crossing, de mooiste dagwandeling van NZ, zo wordt gezegd. Samen met hordes wandelaars (het is tenslotte hoogseizoen) liepen we langs vulkanen en groene vulkaanmeertjes en door oerbos. Steeds bergop en -af, 7 uur lang. Mooi!
De volgende dag op een gratis camping van de Department of Conservation van NZ (draagt zorg voor de natuur in NZ) gecampeerd. We waren helemaal alleen, omringd door beboste bergen en hebben er s avonds een groot vuur gemaakt. Lekker back to nature!

Welington the capital city: 13 – 15 januari

Deze hoofdstad vonden we ook lijken op San Francisco, het waaide enorm, ligt aan zee, heuvelachtig en houten huizen. De boot naar het zuidereiland vertrekt hier vandaan. Onze tent vloog bijna de lucht in door de storm, we stonden bovenop een berg.
In Welington het nationaal museum en botanical gardens bezocht. In het parlementsgebouw hadden we een rondleiding door de slechts 150 jaar geschiedenis van de staat.

Veerboot naar zuidereiland en wijnstreek: 15 en 16 januari
Na ruim 2 weken op het noordereiland vertrokken naar het zuidereiland, wat nog mooier moet zijn.
Op de enorme 7 decks veerboot voeren we in 3 uur van Wellington naar Picton (zuidereiland). Het laatste stuk van de overtocht voeren we door de Marlborough Sounds, zeewater-inhammen tussen langgerekte bergachtige groene schiereilanden en eilandjes.
Abel tasman, de Nederlander die NZ ontdekte in 1648, voer hier als eerste binnen. De provincie Zeeland heeft inderdaad wat vergezochte gelijkenissen met dit eilandsgedeelte.
Direct van de veerboot zijn we naar de wijnregio gereden, Marlborough Wineregion. Nabij het plaatsje Renwick een proeverij gedaan, want we hadden dorst 😉 Deze regio krijgt de meeste zon van het land.
Volgende dag op een camping aan zee gestaan. Nadat we de volgende dag uit onze tent werden gebrand, was een duik erg verfrissend! Nog 3 wijnboertjes bezocht en wijn gekocht. Ze hebben druiven die ook in de Elzas groeien (Pinot Noir, Pinot Gris, Gewurztraminer etc.). Daarna naar de Marlborough Sounds gereden (promilage in Luuks bloed liet het nog net toe…)

Marlborough Sounds en Nelson: 17 – 19 januari
Op mooie camping aan groene baai gestaan. We ontmoetten telkens leuke mensen, deze keer Nederlanders die al 12 jaar in NZ wonen. Interessant ieders levensverhaal en beweegredenen tot emigreren te horen. Ook zien we keer op keer dezelfde mensen terug, die we eerder ook ontmoeten, leuk weerzien steeds! Mooie dagwandeling gemaakt langs de Queen Charlot Track. Vergezichten op zeeblauwe baaitjes, ingesloten door bergen. In Misletoe Bay gezwommen en terug naar onze tent in Portage hebben we gelift. Een surfhippie in een busje nam ons mee.
Next day naar andere baai gelopen en daarna vertrokken naar het plaatsje Nelson.
Gemoedelijk en knus en we zitten in Nelson in een leuk hostel met zwembad en sauna. Zitten dus nu in het zonnetje dit verslag te schrijven. Vanmiddag rijden we naar het Abel Tasman park.

Camperen in het nu zonnige NZ bevalt goed, ons autootje rijdt ook prima, maar het is natuurlijk niet echt backpacken zoals eerst. Dat komt ook omdat we in een westers land reizen. Cultuur proeven is er niet echt bij!
In Nieuw Zeeland is 10% van de bevolking van Nederlandse afkomst. Overal kunnen we rookworst kopen en we zagen oliebollen op de markt!
Nu 3 weken op reis groeit langzaam het besef dat het geen vakantie is.

Veel lieve groetjes vanuit het verre NZ!