Archive for May, 2008

Funny photoos!!(Australië)

Monday, May 5th, 2008

Naar de andere wereld, Indonesië!

Saturday, May 3rd, 2008

Terugblik Australië en Nieuw Zeeland
Hoewel we de nieuwe wereldlanden Nieuw Zeeland en Australië erg interessant hebben gevonden zijn we flink toe aan iets anders. Wat de meeste indruk heeft gemaakt in de nieuwe wereld was de natuur in NZ, de uitgestrektheid van de Outback in Australië en hoe de Europeanen in korte tijd gesettled zijn in de toen nog wilde landen.

Maleisië (15-18 april)
Met bijna 9 vlieguren hielp Air Asia ons naar de andere wereld. Van Brisbane naar Kuala Lumpur.
Toen we er voet aan de grond zetten veranderde alles. Nooit meer koken en afwassen, alles is betaalbaar, chaotisch, met vele mensen kun je niet spreken, alles en iedereen is kleurrijk en lacht! Service bestaat weer!
Bij check-in van de vlucht was het nog even spannend (deja-vu), omdat we een enkeltje hadden geboekt moest de check-in stewardess bellen met Maleisië of we wel Maleisië in mochten. Dit omdat Australië erg moeilijk is met migratie en andere landen dat dus ook zijn met reizigers vanuit Australië… We hielden een kwartier lang ons hart vast tot de verlossende uitspraak kwam…. Holland is ok…. oeff….
In Kuala Lumpur weer in een gaar guesthouse ingecheckt, maar wel lekker een eigen kamer ipv een hostel met dorm-slaapzaal…. S avonds buikje rond met heerlijk indiaas en thais. Oh wat voelen we ons weer rijk, we gingen los! Een euro is hier goud waard!
In Kuala Lumpur een 60-dagen visum geregeld op de Indonesische ambassade. Normaal krijg je maar 30 dagen en da s niet veel voor zo n groot land.
1 Van de vereisten voor een visum is een uitreisticket laten zien. Hier hadden we geen zin in want we willen flex blijven en later zien waar we het land verlaten. Met een smile en leugentje lukte ons deze vereiste te omzeilen, joehoe!! We vertelden dat we het land van west- naar oost-timor over land willen verlaten met een bussie.
Next day naar Melaka gereisd en de dag daarop met een speed veerboot naar Sumatra gevaren.

Sumatra, Indonesië (19-28 april)
In Indonesië met de veerboot aangekomen, werden we onderworpen aan een kruisverhoor bij de douane. Ook onze bagage werd doorzocht. Ons antwoord op de vraag hoelang we in Australië hadden verbleven, konden ze niet geloven. Are you joking? Are you joking? was hun reactie op 2 maanden. Thank you for your cooperation, na 20 minuten oponthoud mochten we gaan.

Op Sumatra (Dumai is de plaats waar we begonnen) werden we gevraagd op een schooltje engels te oefenen met de studenten. Natuurlijk waren we bereid dit te doen, onze nachtbus vertrok immers pas 6 uur later. De vrouw van de leraar maakte lekkere nasi goreng en wij praatten met de kinders. Over en weer vragen stellen zoals; wat is je lievelingsbloem, lievelingseten, ben je getrouwd, wat wil je later worden etc. Na enkele uren klessen, werden we naar de bus gebracht achterop een scheurend brommertje door de chaos van de Indonesische straat.
Na een 14 uur durende nachtrit namen we de boot over een meer naar een eilandje in het eiland Sumatra. Deze bestemming (pulau Samosir) was 20 jaar geleden het thailand van Azië qua drukte, maar de toeriten blijven sinds enkele jaren massaal weg.

Sumatra in het bijzonder heeft er flink onder te lijden, maar de rest van Indonesië ook. Dit is te wijten aan: moslim terrorisme (Indonesie is de grootste moslimnatie ter wereld), tsunamie 2004, aardbevingen 2006 en recente bommen (Bali 2002,2004 en Jakarta 2007) in Indonesië. Het toerisme lijdt er flink onder, guesthouses staan leeg en prijzen worden lager.

Op het eiland Samosir slapen we in een prachtige vrijstaande houten bungalow in Batak-stijl (sierlijk dak) voor 2 euro per nacht aan het mooie vulkaanmeer omringd door vulkanen. Een oase van rust hier, zwemmen, massages, heerlijk eten, hot springs etc.

Buy panerai replicas watches Cheap Automatic Watches clone watch Cheap Designer fake watches Gold replica jacob watches sale usa best rolex replica replica With 68 percent Discount Cheap replica hamilton tank watches Free Shipping

Na 4 dagen nemen we weer de boot naar het vaste land en de nachtbus naar de volgende bestemming Bukittingi. Dit was een verschrikking! 17 Uur door slingerende kapotte wegen vol potholes, het regende constant en er werd flink gerookt in de bus. Hier is vol ook niet vol, mensen zaten op plastic krukjes in het gangpad en sliepen op de grond met soms een hoofd in onze schoot. Ook hadden we een lekkende airco boven ons hoofd, waar we een gordijn om bonden. .. Bwaaahhhh…
In Bukittingi brommertje gehuurd en mooie vallei bezocht (Harau Valley) met rijstvelden en primitieve cultuur met waterbuffels en hutjes etc. S middags naar een mooi vulkaanmeer geweest (Lake Maninjau), dat we bereikten door 44 haarspeldbochten af te dalen. Om terug te rijden moesten we dus weer 400 meter stijgen langs de haarspeldbochten en het brommertje trok het maar net! Brom brom brom…
Volgende dag verdedigingstunnels van tijdens de Japanse bezetting bezocht, evenals de in verval geraakte dierentuin met oerang oetangs en krokodillen in kooien, met vies afval en stinkend in eigen uitwerpselen, echt zielig.
Volgende dag een toer gedaan met 2 gidsen en 1 andere reiziger langs de lokale cultuur; traditionele houten huizen, koffiebranderij (benzineblik aan het spit draaiend in vuur) etc.

Dag daarop naar de grote plaats Padang voor onze spotgoekope vlucht naar Jakarta. Alternatief was een busrit van 40 uur…

Indonesië-Nederland
We merken dat oudere mensen nog Nederlands spreken. Nederland is hier 350 jaar geweest. Ook zijn in de Indonesische taal veel NL woorden opgenomen; langzaam, handdoek, versnelling, gordijn, knalpot=uitlaat, kantor pos, dokter praktik etc etc. We ontdekken er steeds meer, echt leuk! De mensen zijn ZEER vriendelijk en het bevalt ons heel goed!

Java, Jakarta (29 april – 4 mei)
In Jakarta naar de wijk Kota gegaan, het oude Batavia stad. Dit is het historisch centrum van de stad en hier stikt het van de Nederlandse koloniale gebouwen, waaronder café Batavia en het grote witte gouverneursgebouw aan het plein.

Ook de oude NL-se haven bezocht met grote houten vracht-(zeil)schepen en de vismarkt.
Omdat het vandaag koninginnedag is, hebben we de NL-ambassade gebeld of ze iets organiseren voor de Nederlandse gemeenschap. 19.30 Uur feestje in het Ritz-Carlton, entree op vertoon van NL paspoort! Yes yes yes!!!
Ons vergrepen aan heerlijk NL voedsel zoals vers ingevlogen haring, paling, rookworst en ook Heineken bier. Alles unlimited! (Net als Luuk dat ervaarde op de NL ambassade in Abu Dhabi tijdens stage in 2001). We voelden ons wat uit de toon vallen in ons netste backpackers kloffie met gympen, want de andere 300 waren in pak/smoking/avondjurk of net Indonesisch pak. Toch raakten we in gesprek met NL-se expats uit Jakarta. Deze hebben allen eigen chauffeur, kindermeisje en dienstmeisje. Super decadent dus.
We werden uitgenodigd de volgende dag mee op stap te gaan naar safariepark en theeplantages buiten Jakarta. Heel gezellig was dat en ontspannen werden we rondgereden door de privéchauffeur.
In het dierenpark nam Hanneke een Oerang-Oetang in haar armen. EN TOEN GEBEURDE HET!!Aap en Hanneke
De aap en Hanneke konden het goed met elkaar vinden en de OerangOetang stak zijn tong in Hanneke mond! Op foto vastgelegd!! Hanneke vond het vies, maar wel een warm tongetje 😉
Dit is echt om nooit te vergeten, zoenen met een Oerang Oetang!!

Omdat het verkeer in Jakarta een chaos is, word het geregeld door jan en alleman, die in return fooitjes krijgen van de automobilisten, heel apart. Ook lenen sommige mensen zich om bij opstoppingen bij mensen in de auto te stappen en ze een alternatieve route te wijzen tegen 2 euro, 3 kwartier meerijden.

Op aanraden van de Nederlandse expat, Remko, hebben in het Marriot het befaamde dinerbuffet genuttigd. Tegen 14 euro grazen van superdeluxe buffetten. Onbeperkt de beste sushi, tsasumi, italiaans, thais, choco-fontijn, taarten, Haagen Dazs ijs. Geweldig, één der beste diners ooit! Dus wie ooit in Jakarta komt, GO THERE !!

Indonesië is tot nu toe geweldig en nog veelbelovend!!!

Oostkust Australië!, camper, feest en toertjes!

Saturday, May 3rd, 2008

De laatste 2 weken Australië en nu in Azië…

De laatste 2 weken in de nieuwe wereld langs de toeristische oostkust van noordelijk Cairns naar Brisbane afgezakt. Van daaruit gevlogen naar Azië. Na 3 en een halve maand in de nieuwe wereld zijn we flink hongerig weer wat cultuur te snuiven in Azië! Desondanks was de oostkust Australië boeiend en tropisch.

Whitsunday Islands (1-3 april)
Met een supersnelle zeilboot een 3 daagse toer gedaan in de Whitsunday Islands, aan de oostkust. Deze tropische eilandjes behoren tot de mooiste plekjes van het land. Mooie wittte strandjes, lekker gesnorkeld ook! Toch vonden deze beroemde Whitsundays wat tegen vallen, er bestaan mooiere plekjes in de wereld en we hadden zeer hoge verwachtingen!
Twee nachten aan boord geslapen en snel gezeild met dit schip dat internationale wedstrijden heeft gewonnen.

Agnes Water, Town 1770 en Fraser Island (4-12 april)
Lekker gechilled in de kleine kustplaatsjes Agnes Water en Town 1770. Daarna een 3 daagse toer gedaan naar Fraser Island. Fraser Island is een groot zandeiland vol regenwoud

Met een 4-wheel drive reden we van de pont het eiland op, banden wat leeg laten lopen voor de ruige off-road door het woud en scheuren maar! We zaten met zijn 6-en in de jeep en reden om de beurt. Toen Luuk reed had hij na 10 minuten een lekke band… Eerste keer band verwisseld, ook een hele ervaring met een krik en een groepje schreeuwerds die het allemaal beter weten!
S avonds sliepen we na de BBQ in de regen in zelf opgezette tenten, net weer een soort survival kamp in de ardennen. We scheurden nog veel over het strand (60 k/uur) waar iedereen links moet houden, ook gezwommen in de champagne pools. Al met al een uniek eiland in de wereld. Met vele loslopende wilde honden (dingos) was het snachts wel oppassen bij het plassen in de donkere duinen 😉
Daarna naar de plaats Noosa gereden en leuk opgetrokken met onze 3 nederlandse vrienden die we op de trip hadden ontmoet. Ook nog naar de dierentuin van de overleden Steve Irwin geweest. Erg leuk alle dieren uit australie nog eens up-close te zien (kangaroos, koalas, giga crocs etc.)

Brisbane (13-15 april)
In Brisbane onze camper ingeleverd en de stad bezichtigd, met een wat cooler klimaat dan het hoge noorden en een fijne cosmopolitan sfeer heel prettig toeven!

De 14e april naar de luchthaven afgereisd per trein (2 uur bezuiden Brisbane), daar overnacht om de volgende dag te vliegen naar Azie, maleisie. Klaar voor een echt nieuw hoofdstuk!!